10 oktober 2021
Servicemonteur Mark van Keulen werkt nu bijna 3 jaar bij Otterman Techniek maar zit al ruim 25 jaar in het vak. Geen dag is hetzelfde. Vandaag lopen we met Mark mee in een verzorgingstehuis in Hardenberg waar Otterman Techniek alle elektrische oproepsystemen aan het vernieuwen is.
Gezamenlijk starten
Mark woont in Bergentheim, een paar minuten rijden van kantoor. Mark vertelt: “Iedere ochtend verzamelen alle servicemonteurs zich op kantoor, bakkie koffie erbij en alle spullen voor de dag verzamelen. Vaak zijn we er aan het einde van de dag weer allemaal even te vinden. Naast dat dit handig is, is het wel zo gezellig om gezamenlijk de dag af te sluiten.”
Mark werkt nu ongeveer 3 jaar bij Otterman Techniek als servicemonteur en dit biedt hem veel afwisseling: “Binnen Otterman gaan we niet alleen bij de storingen langs maar we zijn ook bij kleine en middelgrote projecten te vinden. Zo hebben we het intern afgestemd, en dat werkt prima. Dit houdt in dat ik niet zo snel op de bouwplaats te vinden ben, maar meer bij projecten zoals hier op de Meander.”
Over de Meander:
Midden in het centrum van Hardenberg staat de Meander. Een sfeervol appartementengebouw met een gezellige binnentuin, een buurtkamer en een kleinschalige woonvorm dat plaats biedt aan 13 cliënten; ouderen met dementiële problematiek. De Meander is onderdeel van de Saxenburgh Groep, waarvoor Otterman Techniek al sinds 2003 de huisinstallateur is.
Oproepsystemen, dwaalbeveiliging en transmitters, alles komt hier aan bod.
Binnen de Meander is Mark druk bezig om alle oproepsystemen te vervangen, en bij een verzorgingstehuis is dat een redelijk complex gebeuren: ‘De bewoners kunnen te kampen hebben met dementie en sommige zijn slecht ter been, dan is het van groot belang dat ieder vertrek of kamer voorzien is van een VOS, oftewel verpleegoproepsysteem. Daar blijft het niet bij, want per cliënt of inwoner kan de zorgvraag verschillen, daarop moet het hele pand ingericht zijn.
Zo zijn er speciale drukmatten die onder de matrassen van de cliënten liggen, zodat de verpleging kan zien wanneer iemand van zijn of haar bed is gekomen, en dus hulp nodig heeft bij bijvoorbeeld naar het toilet gaan. Ook plaatsen we op iedere kamer speciale beacons om waar te nemen wanneer de kamer door een cliënt wordt verlaten. Oproepsystemen, dwaalbeveiliging en transmitters, je roept het maar, alles komt hier aan bod. Wij zorgen voor de installatie van al deze systemen en zorgen dat het goed in de regelkast belandt.
Uitdagend, complex en voldaanheid, mooi werk dit!
Dit project is compleet anders dan het werk dat volgende week op het programma staat vertelt Mark: “Ik loop hier tussen het verzorgingspersoneel en de ouderen in. Daarin pas ik me aan naar de situatie. Als ik word aangesproken door een bewoner maak ik natuurlijk een praatje en probeer ik mee te gaan in het alledaagse van onze opdrachtgever en haar bewoners. Hoe anders is het als ik voor een storing in een fabriekshal belandt met jonge gasten. Dat maakt het afwisselend en daarom zo leuk. Het werk hier maakt mogelijk dat de bewoners zoveel mogelijk levenskwaliteit en zorg krijgen. Dat maakt dat het voldoening geeft.”
Dat de techniek door de jaren heen veranderd is draagt daaraan bij geeft Mark aan: “Per kamer zijn er meerdere sensoren, oproepsystemen en beacons aanwezig; allemaal om de cliënt zo goed mogelijk te kunnen volgen. Voorheen was een knop aan het bed en in de badkamer alles. Het alarm kwam dan alleen in een kantoortje aan. Het is nu zoveel complexer en vollediger geworden. Met beacons, persoonlijke tags en trackers en sensoren kunnen de verplegers hier veel gerichter te hulp schieten. Het zo inrichten dat alle informatiedragers goed worden aangesloten is secuur werk, en vraagt om veel meer voorbereiding en planning.’
We hebben veel voor elkaar over, en onze nieuwe collega moet dat evengoed
Op de vraag waar een nieuwe collega vooral aan moet voldoen, is Mark redelijk duidelijk. “Ook al werk ik hier vandaag alleen in de Meander, mijn collega’s zijn bij een andere klus ook bezig voor Otterman Techniek. Als ik er even niet uit kom, dan wil ik kunnen vertrouwen op steun van mijn collega’s. Andersom kunnen ze dat namelijk ook. Dat geeft een teamgevoel en bovendien voorkomt het onnodige frustratie als iets even niet lukt. Een collega kan bijvoorbeeld een soortgelijke situatie al eerder hebben meegemaakt en daar dé oplossing voor hebben gevonden. Het is dan heel fijn als diegene de oplossing met mij kan delen zodat we niet beide het wiel opnieuw uit hoeven te vinden!”