Vast aanspreekpunt voor mijn klanten

4 november 2021

Terug

Chris Jonker staat de hele week op de camping. Nee, niet omdat hij vakantie heeft, maar voor zijn werk; om alles weer ‘zomerklaar’ te maken. De hele camping is volledig op de schop gegaan en ook al zitten we nog in de winterperiode, er moet nu al hard gewerkt worden om alles op tijd af te krijgen. We lopen een dag met Chris mee om te kijken hoe hij dit voor elkaar krijgt!

Hardenberg staat bekend om zijn vele campings rondom zandverstuiving de Rheezerbelten. Eén van de mooiste campings hier is Familiecamping De Belten. Otterman Techniek heeft door de jaren heen alle E&W voorzieningen gerealiseerd. Nog specifieker; monteur Chris Jonker, die al 15 jaar werkzaam is bij Otterman Techniek, heeft alle E&W voorzieningen gerealiseerd

 

Waar tijdens het laatste zomerseizoen de grasvelden er nog mooi groen bij lagen, lijkt de camping nu meer op een bouwplaats. Bijna alle velden worden opnieuw ingedeeld en dat betekent dat de shovel grondig te werk is gegaan. Het grondverzetbedrijf is ook aanwezig op de camping, en het is aan Chris om het hele proces in goede banen te leiden. Chris legt uit: “Toen de camping andere eigenaren kreeg, werden wij ingeschakeld om de nieuwe infrastructuur te regelen. Dat is op een camping meer dan je in eerste instantie zou verwachten. Naast de vele toiletgebouwen en horecavoorzieningen moet ook iedere campingplek toegang hebben tot stroom en water. Dat is veel werk en al helemaal als je de planning en voorbereiding ook voor je rekening neemt. Een monsterklus, maar wel een hele gave!’

 

 

Bijna elk jaar innoveert Familiecamping de Belten wel, maar dit jaar spant de kroon. Het plan om nieuwe velden en tientallen nieuwe plekken te realiseren zorgt voor druk op de ketel. De eigenaar en Chris treffen elkaar in de ochtend, waarbij de eigenaar rustig reageert op de vraag of hij een beetje vertrouwen heeft op een goede afloop: ‘Chris heeft me beloofd dat we in het nieuwe jaar het verse gras weer kunnen verwelkomen, en als Chris het zegt, dan zal het wel goedkomen.’ Chris haakt daar op in: ‘Alles verloopt zoals het zou moeten, het lijkt nu op georganiseerde chaos, als we een aantal weken verder zijn oogt het compleet anders.’

Chris vertelt verder over de klus: ‘We wisten natuurlijk van de zomer al dat deze uitbreiding en herindeling er aan zat te komen. De campingeigenaar belde mij persoonlijk, omdat ik namens Otterman de aangewezen persoon ben om het op te pakken. Ik ben bij ieder project betrokken geweest, dus ik weet hier het beste wat er in de grond ligt en hoe alles is gemonteerd. Samen zijn we om tafel gaan zitten om de nieuwe plannen door te nemen, zodat ik vervolgens aan de slag kon met de voorbereiding. In dit geval heb ik de calculatie, tekening en de werkvoorbereiding zelf gedaan.’ Dat gebeurt bij Otterman Techniek overigens lang niet in alle gevallen. Chris vervolgt: ‘Omdat ik bij deze klant het aanspreekpunt ben, en nauw betrokken ben geweest bij de vorige projecten, heb ik de leiding rondom dit traject.’

 

 

Ook het grondwerk, waar een onderaannemer voor is aangesteld wordt door Chris begeleidt. “Bij deze klussen ben ik de meeste dagen de enige van Otterman op locatie. Niet erg hoor, want ik spreek mijn collega’s vaak in de ochtend en aan het einde van de dag als we teruggaan naar kantoor. Hier op de camping lopen genoeg “collega’s” rond van andere partijen; zoals op dit moment het grondverzetbedrijf. Dat is gezellig want zo ouwehoeren we links en rechts een beetje. Humor is hier namelijk heel belangrijk! Mijn nieuwe collega moet, naast zijn vak verstaan, een bak aan humor hebben. Of er op zijn minst mee om kunnen gaan. Kan je niet tegen een foute of slechte grap? Dat wordt lastig bij Otterman.’

Bij het hoofdstation legt Chris vervolgens uit wat de komende dagen zijn plannen zijn. “Een aantal stroompunten en waterkranen komen te vervallen; althans, de campingplekken komen daar niet meer terug. Deze hebben we dus afgesloten en verwijderd. Alle loopgraven die er nu liggen zijn bedoeld voor de nieuwe plekken en komen allemaal hier uit bij het hoofdstation. Aan mij straks de taak om dit te monteren en dat is mooi om te doen. Doe mij sowieso maar het grove werk. Gelukkig weten ze dat bij de planning ook. Chris zie je niet bij gele Pvc-buizen, haha!”

 

 

‘Als servicemonteur zijn we niet alleen bij storingen, ook bij kleine- en middelgrote klussen en projecten. Dat zorgt ervoor dat er fijne afwisseling is. De ene week ben ik op eenzelfde locatie te vinden, zoals nu, een andere week kan ik vele klanten per dag bezoeken. Bij Otterman zijn het voornamelijk zakelijke klanten. Daarin verschilt de grootte van de installatie natuurlijk enorm. Het zwaardere spul trekt me het meeste, dat geeft mij de grootste uitdaging.’

Vanaf 2022 is Otterman Techniek onderdeel geworden van de Morrenhof-Jansen Installatiebedrijven familie. Otterman Techniek zal onder dezelfde naam blijven opereren, bovendien zal er weinig voor de collega’s van Otterman veranderen. Chris ligt toe: “We krijgen er natuurlijk veel nieuwe collega’s, want in Gramsbergen is Morrenhof-Jansen ook gehuisvest. Er is tijd genomen om met iedere collega om tafel te gaan om nader kennis te maken, maar nog belangrijker; om aan te geven waar ieders interesse en uitdaging ligt. Ik heb mijn verhaal kunnen doen en daar is naar geluisterd.”

Dat Otterman Techniek doorgroeit is een mooie ontwikkeling vindt Chris: “Toen ik als jonge gast bij Otterman kwam, waren we ongeveer met 10 man. Inmiddels zitten we op het zesvoudige. Nieuwe collega’s zijn wellicht wat lastig te vinden, maar een nieuwe collega kan vertrouwen op mooie projecten en klussen in de buurt, fijne collega’s en genoeg feestjes (als corona het toelaat).”

De Otterman app

Altijd en overal op de hoogte van jouw planning

Meer informatie
morrenhof-jansen-app